Monday, April 18, 2005

Ratzinger spells things out clearly


I, for one, am very keen to see a full English translation of Ratzinger's blunt homily (Italian text) which he delivered at this morning's Mass 'Pro Eligendo Romano Pontifice'.
La misericordia di Cristo non è una grazia a buon mercato, non suppone la banalizzazione del male. Cristo porta nel suo corpo e sulla sua anima tutto il peso del male, tutta la sua forza distruttiva. Egli brucia e trasforma il male nella sofferenza, nel fuoco del suo amore sofferente. Il giorno della vendetta e l’anno della misericordia coincidono nel mistero pasquale, nel Cristo morto e risorto. Questa è la vendetta di Dio: egli stesso, nella persona del Figlio, soffre per noi. Quanto più siamo toccati dalla misericordia del Signore, tanto più entriamo in solidarietà con la sua sofferenza – diveniamo disponibili a completare nella nostra carne “quello che manca ai patimenti di Cristo” (Col 1, 24).
The mercy of Christ is not cheap grace and does not suppose the trivilaization of evil. Christ carries in His body and soul all the weight of evil, all its destructive force. He burns and transforms evil in suffering, in the fire of his suffering love. The day of vengance and the year of mercy meet in the Paschal Mystery, in the dead and risen Christ. This is the vengence of God : He Himself, in the person of the Son, suffers for us. The more we are touched by the mercy of God, the more we enter into solidarity with His suffering - we become availible to complete in our fles 'that which is lacking in the suffering of Christ'. (Col 1:24)
[...]
Quanti venti di dottrina abbiamo conosciuto in questi ultimi decenni, quante correnti ideologiche, quante mode del pensiero... La piccola barca del pensiero di molti cristiani è stata non di rado agitata da queste onde - gettata da un estremo all’altro: dal marxismo al liberalismo, fino al libertinismo; dal collettivismo all’individualismo radicale; dall’ateismo ad un vago misticismo religioso; dall’agnosticismo al sincretismo e così via.
How many doctrinal winds have we known in these last decades, how many ideological currents, how many ways of thinking... The little boat of thought of many Christians has been not a little preturbed by these waves - tossed from one extreme to the other: from marxism to liberalism, all the way to libertinism; from collectivsim to radical individualism,; from atheism to a vague religious mysticism; from agnosticism to syncretism, and so on.

(By the by, I'm not suggesting Ratzinger as Papabile - but I certainly have great admiration for him.)

No comments: